Een fullcolour schuifzeil is een ideaal medium voor vrachtwagenreclame om een product of dienst in het publieke domein groots te profileren. Om tot een overtuigende boodschap te komen en de kansen te benutten, zijn er bij het ontwerp enkele zaken om rekening mee te houden. Hieronder 8 punten van aandacht voor het ontwerp van schuifzeilen voor vrachtwagens.

8 tips voor ontwerp van vrachtwagenreclame op schuifzeilen

1. Wees bewust van het medium

Vrachtwagens zijn groot en bewegen tussen het verkeer door. Probeer daarom de boodschap te beperken tot de kern. Een telefoonnummer is bijvoorbeeld moeilijker te onthouden dan een website of bedrijfsnaam. Maak een duidelijke keuze in het doel van je communicatie. Is het belangrijker om merkherkenning te vergroten of een product aan de man te brengen?

Wist u dat een vrachtwagen ruim een miljoen oogcontacten per maand heeft?

2. Communiceren in beelden

Een doek kan niet zomaar geprint worden. De techniek waarmee Solidskin het textiel produceert is speciaal ontwikkeld voor hoge kwaliteit printwerk van vrachtwagenreclame. Door de vernissende werking van de beschermde coating intensiveren de kleuren en worden zwarttinten rijker en voller.

Bij de voorbereiding van het beeld is het belangrijk dat zwarttinten ook daadwerkelijk zwart zijn (in opbouw). Met oog op het intensiverende effect is het ook van belang dat de middentinten lichter worden gehouden om het contrast te vergroten.

3. Beeldruimte: de sluit- of spanbuckels

Sluit- of spanbuckels en de verplichte reflectiestrepen zorgen voor een verstoring van beeldruimte en zijn gevoeliger voor schade. Het is goed om hier in het ontwerp van de vrachtwagenreclame al rekening mee te houden.

Tijdens het rijden van het voertuig kunnen buckels schuren en op een moment van onbedachtzaamheid kan een buckel wel eens niet gefixeerd waardoor zichtbare schade wordt veroorzaakt. Om deze vorm van mechanische belasting op het beeld te voorkomen, kan de zeilmaker het onderste deel van de fullcolour samenstellen door een strook ingekleurd zeildoek aan te brengen. Het is daarom aan te raden in deze baan zo min mogelijk beeld te verwerken of bewust een baan in het ontwerp mee te nemen.

4. Beeldruimte: de waterdorpel

Ter voorkoming van inkomend regenwater bevindt zich aan de bovenzijde van het schuifzeil een zogeheten waterdorpel van circa 10 cm. Dit vaste onderdeel van de trailer dekt de opening af tussen de de rails en het schuifzeil. Hou rekening met het beeldverlies door deze dorpel.

Indien de waterdorpel (deels) is gemaakt van een harde kunststof snijdt dit bij het open- en dichtdoen van het fullcolour schuifzeil als een mes in het zeil, wat op termijn tot beeldschade leidt. Om dit te voorkomen kan er een donkere PVC-strook aan het schuifzeil worden gelast. Deze strook wordt ingesneden zonder dat dit zichtbaar is en het schuifzeil uiting blijft gevrijwaard van dit fenomeen. Vraag uw zeilmaker naar de welbekende details hieromtrent.

5. Oneindige mogelijkheden in kleurgebruik

Wist u dat een unieke kleur de merkherkenning aanzienlijk verhoogd?

Standaard schuifzeilen zijn alleen beschikbaar in gangbare carrosseriekleuren, terwijl door de combinatie van een typerende kleur van de wagen en de bak juist een eigen, kenmerkende stijl kan worden gecreëerd. De coatingtechniek van Solidskin levert een unieke glansgraad. Deze glans maakt dat het doek eenzelfde glansgraad heeft als de gespoten carrosserie. Een unieke eigenschap van onze printtechnieken is het printen van zeer fijne verlooptinten door onze lage printsnelheid. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk een zeer dynamisch beeld van voorzijde naar achterzijde te creëren.

Printable heeft speciale formules ontwikkeld waardoor carrosseriekleuren exact kunnen worden gematcht en er een visueel geheel kan worden gemaakt. Naast RAL-systemen kunnen tevens NTSC, Pantone en (auto)merkkleuren worden gematcht. Betrek de kleurstelling en het ontwerp van de wagen en carrosserie van de trailer in het ontwerp. Onze studio kan helpen bij het matchen van kleuren.

6. Grijze binnenzijde

Solidskin fullcolour schuifzeilen zijn standaard grijs aan de binnenzijde. Dit is een weloverwogen keuze; de vervuiling door intensief gebruik is niet of minder zichtbaar en de contouren van de lading zijn bij strijklicht niet zichtbaar (block-out effect). Bijkomend voordeel is dat de kleurintensiteit van de uiting hoger wordt.

7. Linker- en rechterzijde

Het wordt soms vergeten, maar de rijrichting heeft effect op het ontwerp van de vrachtwagenreklame. Ondanks dat het makkelijk is om hetzelfde ontwerp op beide zijdes toe te passen, zien wij in de praktijk dat dit alleen werkt met een gecentreerd ontwerp. Het loont altijd de moeite om per rijzijde het ontwerp ten minste te spiegelen en goed te kijken naar het beeldverhaal.

8. Resoluties

Terwijl bij vectorontwerp de resolutie geen probleem vormt, kan dit bij pixelontwerpen voor grote oppervlaktes soms een uitdaging vormen. Onze printers kunnen een resolutie van 600dpi verwerken, maar daardoor worden bestanden soms ondragelijk groot. De printtechnieken zijn echter ook beter waardoor met een correcte omrekening van bestanden vanaf 250 dpi op 100% al vaak een perfect resultaat wordt gehaald.

Zorg ervoor dat de beelden in het ontwerp tenminste deze resolutie behalen. Het vooraf vergroten is dan soms nodig. Indien deze vergroting meer dan 150% van het originele beeld vormt, adviseren we om een ‘ruis’ of ‘korrel’ op het beeld te zetten. Deze vergroot ogenschijnlijk de scherpte en vergroot tegelijkertijd het intensiverende en vernissende effect zoals omschreven bij fotografie.